Heeft crossmediale communicatie de toekomst?

Wat is crossmediale communicatie? De deskundigen zijn het over de definitie nog steeds niet met elkaar eens. Het komt er min of neer dat een bepaalde communicatieve boodschap met behulp van een mix aan media wordt gepubliceerd. De diversiteit aan media kan zowel autonoom functioneren als elkaar aanvullen.

Een deugdelijke crossmediale aanpak verleidt doelgroepen tot het maken van een overstap van het ene naar het andere medium. Dit leidt tot betrokkenheid en bereidheid tot interactie van de doelgroep. Het draait hierbij om contact en beleving.

Tot zover de theorie maar werkt het ook in de praktijk? Ik was in de gelukkige positie dat ik het in de praktijk kon uitproberen. Ik had mij als vrijwilliger aangemeld bij de stichting Dichter bij de Molen die elk jaar het kunst en dichtersfestival “Het Bram Roza Festival’ organiseert.

Ten opzichte van de andere jaren is, naast free publicity en flyers, een actieve website en social media ingezet. Het verschil met de website van eerdere jaren is dat de nieuwe website net als het festival één bruisend, actief en creatieve geheel is geworden, waarop op elke dag leuke en interessante wetenswaardigheden worden vermeld. Deze nieuwsfeiten werden daarop automatisch van uit de website op Facebook en Twitter gepubliceerd. Heel wat mensen zijn inmiddels de pagina op Facebook en Twitter gaan volgen. Naast het nieuws werd, zowel voor het festival als tijdens het festival, continu gewerkt aan een online fotoboek waarin de festivalbezoekers met plezier naar kunst of een evenement kunnen terug kijken. In tegenstelling tot de jaren daarvoor kon het publiek nu ook de verschillende voorstellingen online reserveren. Gezien het aantal reserveringen was dit zeer succesvol en efficiënt.

Dit vergde natuurlijk een behoorlijke inzet van de werkgroep maar dat heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen. Door gebruik te maken van Google Analytics en de website bij Google aan te melden heb ik inzicht in de bezoekers aantallen. Alleen al in de maand augustus had de website 2.507 bezoekers met een gemiddelde van 80,87 bezoekers per dag. Donderdag 1 september, tijdens het festival, hadden zelfs 197 bezoekers de website bezocht.

Heeft Crossmediale communicatie de toekomst? Gezien het aantal bezoekers van het festival en de website, kun je de vraag positief beantwoorden. Met name voor de sponsorwerving voor het festival in 2012 kan het toenemende bezoekersaantal weleens positief uitpakken. De sponsors van het Bram Roza Festival worden zeker gezien en gewaardeerd. Dit zal het bedrijfsimago van de sponsors positief beïnvloeden.