AI-RA praktijk voor Adem- en Spanningsmanagement

AI-RA is een praktijk voor Adem- en Spanningsmanagement. Marie-Jose Roefs geeft behandelingen voor Adem en Ontspanningstherapie en Faalangsttraining.

 

Wat is adem en ontspanningstherapie – Methode van Dixhoorn?

Adem en Ontspanningstherapie is ontwikkeld door Dr. Jan van Dixhoorn. Hij vertelt kort hieronder wat de Methode van Dixhoorn inhoudt.

“Als mensen last hebben van spanningsklachten krijgen mensen vaak het advies om aan meditatie of yoga te gaan doen, maar dat is voor veel mensen te hoog gegrepen, zegt Dr. Jan van Dixhoorn, de grondlegger van de Methode van Dixhoorn.

Yoga is bedoeld voor gezonde mensen. Juist voor mensen die moeite hebben met ontspannen valt het niet mee om de groepsinstructies te volgen.

De Methode van Dixhoorn kan je beschouwen als de basis voor het ontspannen. Daarna kan je altijd nog aan yoga, meditatie of Tai Chi gaan doen.

Er is niet een goede manier van ademhalen. Vaak wordt gezegd dat je moet ademhalen vanuit de buik, maar dat klopt niet. De borst en ribbenkast doen altijd mee met het ademen en dat hoort ook zo. De ene keer ligt de nadruk op de buik op een ander moment is juist een hoge ademhaling via de borst nodig. Dat hangt heel erg van de situatie af.”

 

Wat is faalangst?

Faalangst is iets dat je wel kan, maar je bent zo bang voor een slechte prestatie dat het je niet lukt.

Meestal gebeurt dit als je het moet laten zien aan anderen. Op zo’n moment denk je “ik kan het niet”, waardoor je niet meer goed kunt nadenken en dus een slechte beoordeling krijgt.

Deze slechte beoordeling bevestigt jouw eerste angstgevoelens en je gaat denken “zie je wel, ik kan het niet”.

Deze angst werkt meestal door in je lichaam. Je krijgt bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, zweethanden of huilbuien, wordt overgevoelig, trekt je terug, maakt ruzie om niets, slaapt slecht of je wordt depressief, enzovoort.

De “zie je wel, ik kan het niet-gedachte” is het begin van een vicieuze cirkel die tot frustratie en motivatieverlies leidt. Een vicieuze cirkel is als een draaikolk in zee: je hebt het gevoel dat je er niet meer uitkomt en dat het steeds erger wordt. Soms zoek je de oplossing door veel te hard en veel te lang te werken, anderen geven na een poosje de moed op en denken : ”waarom zou ik nog hard werken als ik toch alleen maar onvoldoendes haal?”.  Het kan zelfs zover komen dat je op een gegeven moment b.v. niet meer naar school wil.

  1. Faalangst kan je  onderverdelen in :
  2. Cognitieve faalangst (kan ik het wel)
  3. Sociale faalangst (ze vinden me dom)
  4. Motorische faalangst (blokkade bij sportwedstrijd of muziek/optreden)
  5. Verborgen faalangst (resultaten zijn nog goed maar spanning is te hoog).

Soms is er duidelijk sprake van één soort faalangst, vaak zijn er mengvormen. Soms speelt het bij een paar vakken. Tijdens je studie kan het bijvoorbeeld alleen bij presenteren onnodig fout gaan. Of bij je scriptie.

De laatste vorm van faalangst die verborgen faalangst wordt genoemd, kom je tegen bij perfectionisme. Deze vorm beseft men niet zo snel omdat de resultaten nog redelijk tot goed zijn maar de spanning is zo groot dat je last kunt krijgen van allerlei psychische en fysieke klachten.

Kijk voor meer informatie op de website: ai-ra.nl

Website AI-RA praktijk voor Adem en Ontspanningstherapie, Faalangsttraining.